tirsdag den 12. marts 2013

slank eller sund?!

Dagens indlæg skal handle om at det er vigtigere at være sund en slank!
Og lige netop ovenstående har taget mig laaaang tid at erkende. Det gik op for mig i dag at mit nye syn på hvilken mad der er god benzin for kroppen og hvilken der bestemt ikke er, ikke handler om at jeg skal slanke mig. Det handler tværtimod om at forkæle min krop og give den det den har bedst af. Så vil kroppen også belønne mig med overskud og energi.

Når jeg spiser godt med protein og grønt og undgår sukker og kulhydrater der påvirker blodsukkeret, kan jeg mærke at mit blodsukker er mere stabilt. Jeg får ikke pludselig lyst til alt muligt sødt og jeg bliver ikke pludseig sulten ud af det blå. Et stabilt blodsukker giver en stabil Stefanie med stabil energi og glæde.

Jeg mærker det dog også omgående på min krop når jeg får mine (desværre stadig tilbagevendende) flip i sukker - sådan en pose bland selv slik ryger hurtigt ned. "symptomerne" på sukker-flippet er at jeg bliver oppustet, træt og faktisk får kvalme. Samtidig straffer min psyke mig med dårlig samvittighed og tristhed.

At jeg stadig håber kunne reducere dunken på maven skal ikke være en hemmelighed, men min største gevinst er at jeg nu kan lytte og mærke hvad min krop har brug for og IKKE har brug for.

HURRA for at få noget kropsbevidsthed - tænk at der skulle gå næsten 26 år!

Nå, her er lige dagens mad:

Morgenmaden var en smoothie (en moden banan, ½ frossen banan, ½ avocado, græsk yoghurt, et par blåbær, vanilie og kakao), en melfri bolle. En med peanutbutter og en med pikantost, kylling og agurk.



Formiddag: en gulerod.


Frokost: Skinkesalat ( græsk yoghurt, mayonaise, skinkestrimler, revet gulerod, salt, peber og karry - kan evt puttes flere grøntsager i) og en salat (blandet salat, agurk, tomat og hvidkål).



Aftensmad: Rest fra gårdsdagens fyldte squash med kogt hvidkål til. Jeg tog lækkersulten med et par gajoler (ja, ingen er fejlfri hehe).


Aften: Da jeg kom hjem fra guitar undervisning var jeg sulten og lavede mig en lille skål græsk youghurt (ca 1 dl) med kanel og 5 mandler.

Jeg vil gerne lige forkæle jer med nogle af mine yndlingsmadbolgs der giver mig inspiration og gå på mod:

- http://www.madbanditten.dk/

- http://www.foodiesnfashion.blogspot.dk/

-  http://tatjanasmad.blogspot.dk/

og så selfølgelig Michelle Kristensens bog "Er du pære, æble eller banan?" (kan også findes på Facebook!)

HUSK! Elsk jeres krop og giv den, den gode mad den fortjener :)

4 kommentarer:

  1. Skal du ikke have mere mad på en dag???? :O

    SvarSlet
  2. Både ja og nej Janni.
    Normalt spiser jeg også mellemmåltider (og større end en gulerod), men i dag på arbejdet havde jeg hverken mad eller tid til et eftermiddagsmåltid. Desuden afgør sammensætningen og størrelsen af hovedmåltidet også hvor længe jeg er mæt og nogle gange er jeg ikke sulten til mellemmåltid (noget jeg først er begyndt at opleve nu hvor jeg spiser mere protein og fedt).

    desuden er jeg også mere sulten de dage jeg træner, og spiser derfor naturligt mere de dage :)

    desuden har jeg også lige spist 6 vindruer som jo så ikke er skrevet ind i dagens mad ;)

    SvarSlet
  3. 6 vindruer er 30 kalorier +/-, jeg tror ikke det vælter dit kalorie indtag hehe.
    Ved du hvor meget der er i det mad du har spist i dag? Altså regner du sådan noget ud? For man skal jo heller ikke være for meget i underskud, for så tærrer det på ens muskelmasse og ikke ens fedt, og desuden nedsætter det forbrændingen hvis man gør det over længere tid.

    SvarSlet
  4. Janni, det var mest for at drille dig da jeg skrev kommentaren med de 6 vindruer ;)

    Jeg er ret overbevist om at jeg spiser det jeg skal. Jeg tæller ikke kalorier (det har jeg prøvet lidt på før i tiden), jeg vil hellere lære min krop at kende og lytte til hvornår den siger til og fra.
    Jeg har måttet erkende at man ikke nødvendigvis taber sig ved at være i kalorie underskud, så med michelle kristensens filosofi om at spise efter sin kropsform i hånden er jeg gået væk fra de kulhydrater der påvirker blodsukkeret negativt og det har som skrevet i ovenstående indlæg givet mig fokus på sundhed frem for at være slank.

    Ps. du har godt set at jeg spiste en salat med skinkesalaten og ikke kun de små portioner i bøtterne?!

    SvarSlet