mandag den 18. marts 2013

Uden MORGENMAD og drikke - dur helten ikke!

Som overskriften siger betyder morgenmad utrolig meget for et stabilt blodsukker resten af dagen.

Flere LCHF (lavt kulhydrat højt fedt indhold i mad) bloggere (fx. madbanditten) er fortalere for en ordentlig morgemad, med fokus på højt indhold af protein og fedt.

Min personlige yndlingsmorgenmad er en portion skyr med Michelle Kristensens chokodrys og evt. et stykke frugt.
Det er nemt og hurtigt og smager som dessert!


Jeg eksperimentrer altid lidt ud fra hvilke nødder jeg har, men her kan i få et eksempel på en opskrift:



Ingredienser:
Mandler
Hasselnødder 
Evt. andre nødder som valnødder
Kokosmel (fx. fra änglamark, da der er lavt hulhydrat indhold)
HUSK (loppefrøskaller)
Hørfrø
Vanilie (UDEN sukker)
Kakaopulver 

Først tænder du ovnen på 200 grader og sætter hasselnødderne ind i ca 20 min.
Når de kommer ud fjerner du skallen og vupti er der Nougatnødder
(De kan også bruges som snack/dessert)


Når hasselnødderne kommer ud smider du mandlerne på panden (evt med lidt olie)

 
Tilsæt hasselnødder på panden. Derefter resten af ingredienserne. 
Så er der Chokodrys.


Der findes masser af alternativer til sund, mættende og blodsukkerstabiliserende morgenmad. Du kan med fordel spise kød og grøntsagsrester fra aftensmaden, omelet med grøntsager, scramble æg osv.

I dag har jeg lavet denne her morgemad som er en hvidkålsbund med æg i peberfrugt og en smoothie til.





Hvidkålsbunden er igen inspireret af madbanditten. Jeg lavede dem i går af vores hvidkålsrester. De kan bruges til mange ting. Jeg overvejede at lave bruschetta på dem, jeg har brugt dem nu her til morgenmad og til frokost vil jeg lave små frokostpizzaer på hvor jeg putter fyld på.
Opskriften på hvidkålsbund er:
Hvidkål 1/4
løg 1
æg 2-3
HUSK (loppefrøskaller) ca. 3-4 tsk
salt, peber og krydderier (jeg brugte oregano)
evt. ost

Smid det hele i foodprocessoren og rør det sammen. "Smør" det ud på en bageplade og bag ved 250 grader i ca 15-20 minutter til den er gylden.


Her har jeg skåret en stykke af hvidkålsbunden og som sagt brugt til dagens morgenmad med æg.


Skær en peberfrugt ring og slå ægget ud i.




Til sidst i dagens indlæg vil jeg lige komme ind på brød. Jeg ved ikke med jer andre, men jeg leger en del med at bage brød alternativer, selvom jeg ville ønske at jeg ikke var så fikseret på manglen af brød.
Den anden dag læste jeg om Guldbagerens nye low carb brød Elverbrød på bloggen low carb lækkerier og fik i weekenden min kæreste til at hente et brød. Da hun kom hjem havde hun både brød og brødblanding med hjem. Brødet kostede ca 25 kr og brødblandingen hvor der er til 4 brød kostede 50 kr.
Brødet har konsistens og ligner et almindeligt brød og smager også rigtig godt. Det store indhold af loppefrøskaller gør dog at jeg personligt synes det føles som om der er lidt sand i.
Men overall et rigtig godt brød alternativ med lavt kulhydrat indhold og højt protein indhold (soja protein).

Afsluttende lige et par andre morgenmadsbilleder fra ugens løb.





Hav en dejlig mandag allesammen!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar