søndag den 21. april 2013

Mad på budget vol. 2

Der er stadig ingen penge på madkontoen, så derfor kører vi "køb kun lige ind til overlevelse og spis så ellers ud af køkkenet" stilen herhjemme.

Det er *indsæt bandeord* hårdt for mig. Jeg elsker at handle! Jeg elsker at have et fyldt køleskab! Når køleskabet er tomt, har jeg nærmest abstinens lignende symptomer og må bare over og handle. Den går bare ikke når der er 150 kr tilbage på madkonten og en uge til der igen kommer penge ind.

Derfor blev der i dag handlet tilbud, men ikke tilbud som vi plejer. Kun tilbud som var nødvendige. Hard but necessary ;)
Der blev bla.a. købt 2 agurker til i alt 6 kr, 2 pk pikant ost til i alt 20 kr, 3 gange broccoli til i alt 15 kr (ja, billigt ikk!), 10 okø æg 20 kr, makrel og torskerogn til 5 kr stykket.... altså tilbud til overlevelse. Jeg måtte holde mig fra blandt andet meget billig mørbrad.
- Jesus! Jeg lyder som food shop a holic!
"Hej, mit navn er Stefanie og jeg er food shop a holic" - kan lige se for mig at jeg står på et afvænningssted med ligesindede og præsentere mig selv hvorefter de svarer "Hej Stefanie" og ser lige så desperate og lidende ud som mig ;)

Men heldigvis kan man godt få god mad på budget - især når fryseren er fyldt med lækkerier!

Lørdagen blev derfor fejret med 3 retters menu: Rejecocktail, bøf m. bearnaise, bønner og gulerødder og kakaomandler til dessert. Opskrifterne får i selfølgelig her :)

Hvidløgsbønner:
Frosne Haricotverts
Olie
Hvidløg
Salt/peber

Bønnerne lægges i et fad. Hvidløg presses ud over. Olie hældes på og der krydres med salt og peber. Det hele blandes og fadet stilles i ovnen ved ca. 200 grader. Hvor lang tid bønnerne skal have afhænger af hvordan du kan lide dem, men ca. 20-30 minutter.

Rosmarin gulerødder:
Gulerødder
Olie
Rosmarin
Salt/Peber

Gulerødderne skrælles og skæres i stænger. De lægges herefter i et fad og blandes med resten af ingredienserne. I ovnen med dem til du synes de har den konsistens du godt kan lide.
Tip: Gulerødderne kan nemt krydres med andre krydderier.

Bearnaise dip:
Mayonaise (God og lækker. Fx, den fra Machandel)
Estragon
Citronsaft (Gerne frisk)
Salt/Peber

Det hele blandes og smages til i en skål. Rør, rør rør og lad gerne stå og hvile lidt. Wupti....øjebliklig madforelskelse!

Candlelight dinner

Forretten

Hovedretten

Desserten har jeg ikke et billede af men i får opskriften her (hvis man kan kalde noget så nemt en opskrift!).

Kakao mandler:
Mandler
Kakao (bagekakao)

Hæld mandler og en lille smule kakao i en frysepose. RYST! - Og så er der kakaomandler.
Tip: Hvis der er for meget kakao på kan de puttes i en si og rystes. Desuden kan mandlerne også laves med fx. lakridspulver.


I dag har jeg nydt dagen med min kæreste. Da vi havde handlet tilbud tog vi os en løbetur i det fantastiske vejr. Tilfældigt (og heldigt) løb vi lige ind i ingerslevmarked (loppemarked) og sluttede løbeturen af med at ose lidt i solskinnet. Så blev der lavet frokost (stadig på budget og tøm skabene) og haven, læs altankasser, potter og plantekasser, blev ordnet og bliver forhåbentlig snart rigtig grøn.
Lige nu er "haven" bare gjort klar

Lige et sidste billede af en pakke med olie jeg købte i netto for noget tid siden. Det er lækkerier.
Kun 60 kr. og de er fantastiske til dressinger osv.

Næste gang blogger jeg igen om mad på budget. Der vil komme en opskrift på lasagne uden pastaplader og lidt madpakke tips.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar