fredag den 5. april 2013

Sundhed kræver planlægning!

Det gør det i hvert fald i mit liv, men nok også i de fleste andres.

Jeg læste i iform at 31% først bestemmer samme dag, hvad de skal have til aftensmad. Det i sig selv er der jo ikke noget uldent ved, men undersøgelsen viser også at hver 4. af de 31% ender med at købe take-away. Til sammenligning er det kun 10% af dem som planlægger deres aftenmåltid der spiser take-away lige så ofte. Det synes jeg da er overraskende højt og meget sigende.
 - Så er jeg er nok ikke den eneste der har brug for at planlægge min sundhed!

Men ikke desto mindre har vi madplan hjemme hos os.

Madplanen har i denne uge set således ud:

I mine øjne er der mange fordele ved at planlægge sin sundhed!

Mange går måske hele dagen og grubler over hvad der skal diskes op med til aftensmad!
Ungerne og den bedre halvdel skal kunne lide maden. Man er træt af at spise det samme hele tiden og desuden fuldstændig fantasi forladt inden for det kulinariske. Svedperlerne vælter måske allerede frem på panden, bare ved tanken om at skulle have børnene med ud og handle på vej hjem fra instituionen og desuden har resten af danmarks travle og lettere irritable befolkning også besluttet at handle på samme tidspunkt. Sidst men ikke mindst orker man faktisk ikke at stå i køkkenet i timer, for at lave sund mad - men suk, bikinisæsonen er jo lige om hjørnet....

Måske ovenstående er et overdrevet eksempel - måske ikke?!

Jeg er i hvert fald taknemmelig for at vi begyndte at lave madplan herhjemme. I min verden er der udelukkende fordele ved det, da planen jo godt kan revideres ved uimodståelige cravings eller ændrede planer.

Fordelene ved at lave madplan er:
- Det er let og overskueligt!
- Færre impuls indkøb af mad og færre fristelser
- Der spares penge, da madplanen kan planlægges efter tilbud og der kan handles sjældnere
- Man slipper for at skulle finde på hele tiden og kan istedet se det som en familie aktivitet at planlægge og     finde inspiration
- Mindre madspild
- Tidsbesparende da man kan lave mad til flere dage og ikke skal handle så ofte

Men det er ikke kun den sunde kost, der bliver mere overskuelig med planlægning. Også træning er faktisk nemmere at få presset ind i den travle hverdag, hvis det er planlagt på forhånd.
Personligt planlægger jeg min træning 1-2 uger frem. Jeg skriver det helt konkret i kalenderen. Så har jeg en aftale med mig selv og de gange jeg ikke kommer afsted minimeres. Hvis det ikke er nok, så lav en aftale med en anden, meld dig på et hold eller gør det til en vane at træne fx. mandag og torsdag. Har man børn og familie kan man også inddrage familien i sin træning. Tag dit barn med ud og motioner. Du løber, barnet cykler. Tag i svømmehallen, ud at kælke eller hoppe på trampolin.

Jeg tvivler i hvert fald på at jeg er den eneste der kan have svært ved at holde den sunde og energi givende livsstil, hvis ikke den planlægges.

Giv ikke op! Det tager tid at gøre sundhed og planlægning til en vane. 
Ifølge iform tager det 30-90 dage at skabe en vane og jo mere vedholdende du er med vanen jo større chance er der for succes.

Jeg har tidligere lovet jer inspiration og ideer til frokost.
Her kommer lidt billeder fra den senest tids frokoster og mellemmåltider:

Blandet salat med spinatblade, avocado, agurk og hytteost. Dertil et kogt æg og karrysalat.

Herunder er der billeder fra madpakke forberedelse. Jeg laver frikadeller med spinat, feta og solsikkekerner.

Alle ingredienser blandes i en skål.

Farsen er nu rørt sammen og smækkes på en bageplade. Ind i ovnen med dem ved 200grader og 20-30 minutter senere er der frikadeller til madpakker og fryseren.

Karry-coleslaw (se opskrift i et tidligere indlæg) og en lowcarb bolle med pålæg.

Lowcarb bolle med henholdsvis peanutbutter og ost, skinke og agurk. Dertil lidt vindruer.


Ugens nye opdagelse og eksperiment er protein-pandekager (også kaldet keso-klatter).
De har et højt indhold af protein og kan spises til alle måltider, også morgenmad. De smager himmelsk og rigtig meget som almindelige pandekager.

Opskriften på protein-pandekagerne får du her:
Ca 8 pandekager
200g hytteost
2 æg
2 spsk fiberhusk
lidt salt

Det hele blandes sammen og blendes til en ensartet masse. Lad hvile lidt og steges herefter på panden i smør.

Kan bruges med pålæg på eller bare spises bar.
MUMS!
 Her spises de til morgenmad.


 Og her som post-træningssnack.


Afsluttende vil jeg opfordre til at kommentere på min blog. Gerne med opskrift forslag eller forslag til justeringer af fx. opskrifter eller bloggen generelt. Alle andre kommentarer er selfølgelig også velkomne :)
For...




Ingen kommentarer:

Send en kommentar