torsdag den 9. maj 2013

Koldskål uden sukker

Sommeren er vidst kommet - solen skinner og det regner, aftnerne er lyse og lune.
- Det er fantastisk. 

Pludselig får man lyst til "lettere" mad, løbeture, at være længe oppe og stå tidligt op.
Det med at spise lettere mad, kommer heldigvis sammen med at årstidens grønt bliver "lettere". I disse dage er jeg fx. gået amok i asparges. Jeg lavede en sommersalat med spinat, cherrytomater, friske grønne asparges og avocado i går. Der var stor tilfredshed hos aftenens gæster. Selv var jeg allermest tilfreds med desserten - Koldskål! 

Jeg elsker koldskål med kammerjunker og plejer gerne at indtage det i lige lidt riiigelige mængder om sommeren ;) Den går ikke i år, så jeg tænkte "det må sgu kunne gøres på en bedre måde, end alt det sukkerpumpede lort jeg plejer at spise".

Det kom der denne fantastiske opskrift ud af.

Koldskål:
(Ca. 10 portioner)

1L Tykmælk
1L Kærnemælk
½ Citron
Vanille (pulver UDEN sukker eller fra stang)

Mejeriprodukterne blandes i en skål. Citronen presses i. Smag selv surheden til, men hos os var ½ citron tilpas. Put vanille i og pisk.


Men til koldskål hører jo kammerjunker og det lavede jeg også en erstatning for. Ikke ved at prøve og lave lowcarb kammerjunker, men jeg lavede en slags müsli-knas (kan også bruges på yoghurt osv). Den er ikke helt lowcarb pga. honning og gryn, men som Hr. Bitz sagde til foredraget den anden dag, handler det om sundere valg - ikke nødvendigvis om sund og usund mad ;)
Man kan jo udelade grynene og måske nok også erstatte/udelade honningen, men den giver sødme til den lidt sure og friske koldskål...men prøv dig frem.

Müsli-knas:

1dl Sesamfrø
1dl Mandler
1dl solsikkekerner
3 spsk honning
1dl Grovvalsede havregryn

Hak Mandler (ikke for småt). Hak solsikkekerner kort i foodprocesseren. Bland det hele i en skål så det bliver til en klump. Spred massen ud på en bagepapirs beklædt bageplade. Bag i ovnen i ca. 15 minutter ved 200graders. Det er færdigt når det er gyldent.

Ingredienserne

Røres til en fast masse.

 Fordeles på en bageplade

Tages ud når det er gyldent.

"hakkes" i mundrette stykker.


Jeg serverede koldskålen, men knas og friske jordbær. Det smagte absurd lækkert!

Velbekommen :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar