tirsdag den 21. maj 2013

LCHF Lasagne...

m. lasagneplader. Wtf! Tænker du nok....Men det passer. Det kan man godt. Man må faktisk meget gerne, for det øger fedtprocenten i retten.
Jeg lavede lasagnen med LCHF lasagnepladerne for første gang i går, men det er bestemt IKKE sidste gang.

Opskriften har jeg fundet i Janes bog
Bogen er virkelig anbefalsesværdig. Den giver et nemt forståeligt overblik over hvad LCHF er, hvordan man spiser efter det og hvad det kan gøre for dig og din krop. Desuden er der nogle rigtig gode opskrifter på morgenmad, frokost, aftensmad og desserter. Gårdsdagens lasagne var det første jeg lavede fra bogen og den faldt i god jord hos kæresten og jeg var selv ellevild med den! Desuden gav den en vild mæthedsfornemmelse..Mmmmm

LCHF lasagneplader:
(En bradepande)

4 æg
125g friskost
5 store spsk fiberhusk
1 tsk Oregano

Pisk æggene luftige og kom de andre ingredienser i. Pisk det hele sammen. Sørg for at husken ikke laver klumper. Fordel æggemassen på en bageplade med bagepapir og fordel massen med en dejskraber. Dejen skal skrabes ud på hele bagepladen. bages i ovnen ca. 13-15 min. Efter afkøling skæres pladerne ud med en pizzaskærer.
Tip: laver du ikke en stor lasagne er en halv portion, og dermed en halv bageplade mere end rigeligt ;)



Bechamel sovs:

1½ dl Fløde (ja, fløde! Du tør godt..kom så..slip fedtforskrækkelsen)
50g revet ost
1tsk stødt muskatnød
Salt/peber

Giv fløden et hurtigt opkog og tilsæt derefter osten. tilsæt resten af ingredienserne og pisk det til en lind masse. Så er der bechamel. Enkelt, lækkert og FEDT ;)

Kødsovsen laves som man selv ønsker det. Jeg brugte oksekød, løg, blegselleri, champignon og grøn peber. Desuden havde jeg en rest hytteost som jeg blandede op med noget frossen spinat som var tøet op og presset for væde. Det lagde jeg øverst på lasagnen inden jeg kom revet ost på.

Læg skiftevis kødsovs, bechamel og plader i lag.

Bages ca 10-15 minutter i ovnen ved 200grader. Til osten er smeltet og lækker.

Haps! Så er der serveret :)


Angående min udfordring går det rigtig rigtig godt. Jeg synes det var sværest i går aftes. I dag har jeg holdt mig til de 3 hovedmåltider og en eftertræningssnack her til aften (en shake af en ½ frossen banan, en ½ moden banan, nøddesmør, kakao, en håndfuld spinat og lidt vand + en figenstang. Det sidste var uplanlagt og lyststyret - ups). Det gjorde godt efter en times kettlecross. Kunne sgu dårligt komme hjem på cyklen - av mine ben basser!


Hvis jeg husker det, er det min mission at tage billeder af mine måltider i morgen,
så stay tuned :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar