lørdag den 18. maj 2013

Nøddehapsere og frugtspyd

I torsdags havde jeg fødselsdag. Fødselsdage er egentlig ikke noget stort for mig og har aldrig været det. Jeg har passeret "de kritiske 25", men det skræmmer mig på ingen måde.

Jeg elsker min alder. Jeg elsker den fase af livet jeg er i. Jeg hviler i mig selv, har fast job, en dejlig kæreste, skal giftes til sommer, kan se frem til børn inden for ikke alt for lang tid, vil hellere spille spil og drikke the end at rende fuld rundt i gaderne...ja, jeg kunne blive ved, men indlægget skal jo ikke handle om hvorfor 26 år er en dejlig alder...men om MAD!

Til fødsesldagen fik jeg en masse tøser på besøg til mad og spil (spillet nåede vi dog ikke fordi der blev sludret en heeeel masse ;) ). Til hovedret havde jeg lavet ovnstegt mørbrad, kyllingeinderfileter med bacon omkring og tilbehøret var ovnbagte gulerødder med timian, spinatsalt med solsikkekerner og olie/edikkedressing, feta, hytteost, bearnaisedip og aioli (se opskrift i tidligere indlæg) og flutes m. smør.

Desserten bestod som sagt af nøddehapsere og frugtspyd. Inspireret af Sabine - tak :)
 Desuden havde jeg lavet saltmandler, chokomandler og lakridsmandler. Det hele blev toppet af med varm kakao m. små skumfidusere, så helt sukkerfri var desserten ikke, men næsten.

Nøddehapsere:
(ca. 20 stk)

300g dadler
200g hasselnødder
1 dl fløde
100g 70-85% chokolade
vaniliepulver

Lav hasselnødderne til nougatnødder ved at lægge dem på en bageplade, og komme dem i ovnen ved 180 grader i ca 7-15 minutter. Hold øje med dem og tag dem ud når de begynder at dufte og tage farve. Når de er kølet ned skal skallen nulres af, for at fjerne bitterheden. Udsten dadlerne og smid dem i blender eller foodprocesser. Når dadlerne er blendet til en samlet masse kommes massen i en skål. Blend herefter nougatnødderne og ælt det herefter ind i daddelmassen. stilles på køl, mens cremen laves.
Varm fløden op i en gryde. Tag den af varmen lige inden den koger. Kom chokoladen i og rør den ud så der ingen klumper er. Put i en sprøjtepose (eller frysepose med hul i, hvis det andet ikke haves) og læg på køl. Den skal køle indtil den sætter sig ca. 15 minutter. Mens cremen køler rulles daddelmassen til kugler og trykkes "flade". til sidst pyntes de med chokoladecremen.
Tip: brug evt den faste del af en kokosmælk i stedet for fløde og top det hele med et friskt bær oven på eller on the side.

Lækkerier in the making <3

Sådan ser bunden ud, inden cremen kommes på.

Fik desværre først taget et billede af de færdige nøddehapsere da fadet var halv tomt ;)

Frugtspyd:

Banan
70-85% chokolade
kokos
Spyd/pinde

Skær frugten i stykker. Smelt chokoladen. put frugten på spydet og dyp i chokolade og kokos. Simple and easy - men meget lækkert!
Tip: Brug forskellig slags frugt. kan også dyppes i hakkede nødder og tørret frugt. Måske evt. lakridspulver?


Jeg takker for dejligt selskab, dejlige gaver og nydelse af dejlig mad.
Nu vil jeg drøne ud i det skønne, varme og solrige vejr til en omgang træning inden jeg skal prøve en paleoburger på restaurant "hot buns" i Aarhus efterfulgt af en omgang shopping med en skøn veninde.
God lørdag.....


Ingen kommentarer:

Send en kommentar