onsdag den 1. maj 2013

Tyskland...

bugner af billige og lækre fødevarer!

Jeg var i Tyskland med min kæreste og svigermor i weekenden. Min svigermor er fra det danske mindretal i sydslesvig og de har beholdt bedste forældrenes hus dernede. Vi er af den gurnd tit dernede, men jeg har ikke været det her i foråret...men nu var vi det.
Og hold nu op en madfest!
Normalt propper vi os jo med slik og is når vi er dernede....men sjovt nok var det jo i april (måneden med vores væddemål om nul sukker), så derfor var der naturligvis sat en stopper for sukkerindtaget.
Jeg fik derimod øjnene op for alle de skønne og billige nødder og bio(øko) produkter de har.

Her ser i mine indkøb i Tyskland <3
Jeg fik købt: Mandler, hasselnødder, cashewnødder, valnødder, kokosmel, tun, nøddecreme, hamp protein og kondenseret mælk. Den kondenserede mælk er jo egentlig ikke en god fødevarer men min kæreste elsker fudge så det synes jeg hun skal have lov til at prøve og lave ;)
Der røg selfølgelig også lidt usundt med hjem. Fx. to poser karameller til uddeling til børnene i børnehaven til min fødselsdag og nogle rittersport. Men det er sgu også begrænset i forhold til hvor meget sukkerstads vi tidligere slæbte med hjem.
Tip: Nøddecremen spiste jeg den anden dag med banan som post-træningssnack. Jeg tog lidt op i en skål og blandede noget kakaopulver i og dyppede bananen i. Mums "nuttella" og banan - ren forkælelse!

I Tyskland tilbød jeg svigermor at lave maden (så kan man jo handle ind og lave hvad man vil hehe) og hun blev hevet lidt ind i low carb verdenen. Hun både roste maden og var begejstret. Super skønt!

I får lige nogle af opskrifterne her...


Kylling i fad m. blomkålsris;

Kyllinge inderfilter
Fløde
Gulerødder
Champignon
Løg
Karry
Salt/Peber
Blomkål

Svits kyllingekødet kort på en pande. 

Skær gulerødder, champignoner og løg ud. Læg kyllingefileter op i et ovnfast fad, put grønsagerne i og hæld fløden over. Smag til med krydderierne.

I ovnen med fadet i ca. 25-30 minutter.
Blomkålsrisene laves ved at rive blomkål på et rivejern/i en foodprocesser. De skal lige steges hurtigt på panden. Jeg stegte dem med de samme krydderier som jeg puttede i flødesovsen.


Og retten er severet!

Resten af blomkålsrisene blev brugt til frokosten dagen efter.  
Her lavede jeg asparges med bacon og stegte blomkålsrisene på panden med løg.





En af de fantastiske og billige fødevarer jeg også fandt dernede var spisequark - både med og uden kräuter (krydderurter). Mums. Jeg brugte den med krydderier til at dyppe en gulerod i som mellemmåltid og den uden krydderurter til morgenmad med jordbær og mandler. Mmm.....



Som skrevet højere oppe havde jeg i april et væddemål om nul sukker og det er i dag præcis én måned siden det startede og jeg har det skønt! Vi er alle 4 blevet så hooked på det, at vi har aftalt at tage endnu en måned. Denne måned bliver dog uden væddemål/straf. Det bliver fordi vi har lyst og tillader derfor også 2 wildcards...men de behøver jo ikke at blive brugt ;)

Kreative projekter er der også lidt af for tiden. 
Forleden dag syede jeg to hagesmække. De blev simpelthen bare så fede! Jeg ønsker lidt at jeg havde en baby jeg kunne "dekorere" og overøse med alle mine projekter. På hagesmækkene mangler jeg blot at finde en løsning på lukning. Kan ikke helt blive enig med mig selv om hvorvidt de skal lukkes med velcro eller trykknap.


Hagesmækkene sælges for 25 kr pr. stk. Syes også i bestillingsfarver. Send mail til stefaniev@live.dk
 

Jeg håber i nød 1. Maj, hvad enten i havde fri eller ej. Jeg nød i hvert fald den solskinsrige dag på legepladsen med min børnehavebørn.

Tak fordi i læste med....

1 kommentar:

  1. Hej Hvilke butikker køber du ind i, når du er i Tyskland. Mvh. Hanne

    SvarSlet