mandag den 10. juni 2013

Rabarberflødeskum m. mandel/dadelbund..

Rabarberflødeskum m mandel/dadel bund, blev desserten i går.

Lidt ud fra en opskrift fra bloggen her og lidt ud fra lyst og hvad vi lige havde. På arbejdet havde jeg fået et kæmpe stort bundt rabarber af en nabo. Det var så min jomfruoplevelse med rabarber. Jeg husker ikke at jeg nogensinde har rørt en rabarber i dens originale form, men én gang skal jo være den første ;)

Selvom alt gik galt, blev det faktisk en mega lækker dessert :)

Rabarberflødeskum m. mandel/dadel bund:

Rabarber kompot:
1 bundt rabarber
1½ dl vand
vanilie pulve/vanilistang
evt. sødemiddel

Skyl rabarberne og skær dem i stykker. Koges i vandet sammen med vanilie og evt sødning. Koges indtil kompotten er lækker og lind. Skal herefter afkøles.

Flødeskum:
1 ds kokosmælk (eller piskefløde)

Hvis du vælger at lave skummet af kokosmælk, skal der stilles en dåse kokosmælk i køleskabet 5-6 timer i forvejen. Når du skal bruge den hældes kokosvandet fra da kun den tykke masse skal bruges. Den piskes om almindeligt flødeskum. Her gik det så galt for mig, da kokosmælken ikke havde delt sig. jeg hældte det i en dåse og brugte fløde i stedet ;)
Pisk herefter den afkølede kompot i flødeskummet.

Bund:
2 håndfuld mandler
5-7 dadler

Blend begge ingredienser sammen og læg i bunden af en skål. Put herefter rabarberskummet oven på og så er der dessert :)


En utrolig mættende og frisk dessert. Som i kan se på billedet fik jeg lavet to kæmpe desserter, men de gled nemt ned ;)

I dag lavede jeg carbonara LCHF style, til aftensmad, hvilket bliver den næste opskrift på bloggen.
Den smagte fantastisk, så kig endelig forbi igen...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar