søndag den 17. november 2013

Æblechips (og gammeldags æblekage)...

I går, lørdag, stod i æblernes tegn. Jeg var alene hjemme med en hulens masse æbler og det udviklede sig til en kæmpe skål gammledags æblekage og æblechips.


Opskriften på gammeldagsæblekage får i ikke i dette indlæg, da jeg har lavet den tidligere. Lørdagens udgave var dog med sesamfrø/valnødder og flødeskum. En anden gang vil jeg ikke bruge valnødder til denne kage, i hvert fald ikke så stor en andel, da de er meget bitre og ikke står så godt til resten af ingredienserne.

Da jeg havde kogt min æblegrød var der stadig mega mange æbler tibage og jeg besluttede at kaste mig ud i min jomfru-rejse med æblechips. Resultatet blev møg godt. Jeg må indrømme at jeg ikke selv er vild med smagen af varmet æble, selvom jeg har lukket æblekagen ind i mit liv efter mange år uden, men min kæreste var vild med dem.


Æblechips:

ønsket antal æbler (der bliver en del ud af bare et par æbler!)
 olie
evt. krydderier (jeg brugte kanel og lakridspulver)

Skyl æblerne og skær bunden af. Slice på den tyndeste tykkelse på dit mandolin jern eller brug en skarp kniv og skær nogle tynde skiver. Når du har gjort det med alle de æbler puttes de i en pose eller skål med olie og rodes rundt. Herefter fordeles de på en bradepande med bagepapir. Det er vigtigt at de overlapper hinandne så lidt så muligt. Krydder dem med ønskede krydderier. Jeg lavede nogle uden krydderier, nogle med lakrids og nogle med kanel (dem uden og med kanel blev bedst).
Chipsne skal have ca. 1½ time i ovnen ved 125-150 grader. Her er du nødt til at prøve dig frem. Alt efter hvor meget din ovn varmer. hold øje med dem og tag dem ud når de er gyldne. tørre og semisprøde. De er ikke helt sprøde når du tager dem ud, men det bliver de når de er kølet af.
Tip: Kan både bruges som snack, dessert og i en salat. Dyp dem evt. i en dip.


Med sådanne opskrifter,
er det rigtig blevet efterår på bloggen.
Hvilke efterårsretter laver du for tiden?!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar