søndag den 16. februar 2014

Proteinfluff og en opskrift på chokoladekage med hindbærfluff på toppen...

Jeg har set en del omtale proteinfluff her på det sidste. Især på instagram vælter det rundt med lækre billeder. Det fik mig til at smide en pakke pasteuriserede æggehvider i kurven.

Jeg har dog ikke fået dem brugt og nu er de ved at udløbe. I panik søgte jeg efter opskrifter, men kunne pludselig ingen finde med æggehvider. Derfor opdigtede jeg lige en opskrift til at smide på mine morgenpandekager.




Proteinfluff:

1½ æggehvide (et bæger pasteuriserede)
1 spsk græsk yoghurt eller skyr
1 håndfuld frosne bær (jeg brugte hindbær)

Pisk hviderne skummende. Det tager et par minutter. Hæld herefter bærene op i en si og overhæld dem med kogende vand. Hæld dem ned i den piskede æggehvide og pisk det sammen. Her efter piskes yoghurten i for at gøre den mere cremet.


I eftermiddag har vi haft seriemarathon på sofaen herhjemme. Der var et afsnit fyldt med lækker kage, hvilket resulterede i en ide. Jeg bagte lækre Chokomuffins som en kagebund og fyldte proteinfluff oven på.


Lav muffindejen og kom den i en rund kageform. I dag brugte jeg hasselnøddemel i stedet for mandelmel i kagebunden. Det fungerer helt fint.
 Bag kagen ved 175 grader indtil den er færdig. Check med en gaffel eller strikkepind. Kommer der ikke noget dej på gaflen når du trækker den op, er den færdig. Lad kagen køle af.
 Lav proteinfluff ved at bløde 1½ plade husblas op i koldt vand i 15 min. Hæld herefter en smule vand i en gryde og varm det op. Husblassen røres i det varme vand og piskes i de stive hvider.
   Herefterpiskes bær og græsk yoghurt i.
Proetinfluffen stilles på køl i 10-15 minutter, for at størkne.
Når proteinfluffen er stivnet og kagen kølet af, kommes fluffen på kagen.
Kan med fordel stilles på køl, til gæsterne kommer.
Så er der serveret!




Hvad spiser I af lækkerier og desserter i wekkenderne?

4 kommentarer:

  1. Svar
    1. Det er den virkelig også :)
      Og jeg er umættelig i dag hehe ;)

      Slet
  2. Det ser super godt ud! Jeg er selv ikke den store fan af fluff, da jeg simpelthen ikke har kunne få den lavet ordenlig! Men nu får jeg helt lyst til at prøve igen, for din version ser super lækker ud :D Og haps en kage :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Anna giv den et forsøg. Den er virkelig nem og lækker. Og er det ikke som top på en kage., skal du selvfølgelig lave den uden husblas :)

      Slet