lørdag den 12. april 2014

Påskeæg m. marcipan og nougat...

Selvom det føles som en menneskealder nu, er det faktisk ikke så længe siden at det var jul. I julen var der utallige ideer i madblogland til, hvordan man kunne lave sin egen marcipan- og nougatkonfekt. Jeg var meget fristet dengang og havde en intention om at prøve det af, men fik det aldrig gjort.
Da Sabine så flashede sine påskeæg, måtte jeg bare prøve det selv!

Så med udgangspunkt i Sabines opskrift, fik jeg lavet en portion. De blev seriøst virkelig vellykkede...


Marcipan:
ca. 10-12 æg

250g mandler
1 æggehvide (25g)
2-3 dadler eller 1 tsk honning

Mandlerne blendes til meget fint mandelmel (ønskes en grov marcipan køres mandlerne groft. Det gjorde jeg med den ene portion og lavede æg uden nougat) og æltes herefter til marcipan sammen med den pasteuriserede æggehvide (dette kan gøres selv ved at holde et æg nede i kogende vand i ca 5 sek) og dadler/honning.

Nougat:

100g hasselnødder/nougatnødder
3 dadler
vanillepulver
½ spsk kakao

Nougatnødderne laves ved at bage hasselnødder på en bageplade ved 160 grader i ca 12-18 minutter. De skal dufte og blive gyldne. Når de er kølet af, nulres skallen af. (jeg laver altid en stor portion og har stående).
Nougatnødderne blendes i en minihakker/foodprocessor med resten af ingredienserne indtil det bliver til nøddesmør. Hav tålmodighed, det tager lang tid.


 Herefter laves marcipanæggene som du ønsker. Jeg forsøgte mig med at få nougat ind i marcipanen, men man kan også bare rule det hele sammen og forme som æg. Herefter overtrækkes æggene med smeltet chokolade. Jeg brugte 90g 85% (spiste de sidste 10 g selv hehe) og 50g 70%.
Pynt med du ønsker. Mine er pyntet med frysetørrede jordbær, hindbær og kokos. 


Det er virkelig let. Det var første gang jeg prøvede og det tog mig alligevel kun ca. 40 minutter.
Og som I ved, ligger nul madspild mig på hjerte og derfor blev chokoladeresterne,
blandet med saltede peanuts til en omgang "rocky road" chokolade ;)


Ingen kommentarer:

Send en kommentar