mandag den 7. juli 2014

Falafel....

Kødfri mandag - lyder det som noget for dig?
Det er et koncept vanløse blues, en af mine yndlingsbloggere/instagram profiler, har fast på programmet.

Jeg er ikke selv særlig god til at finde alternative proteinkilder, til mine hovedmåltider. Eller... altså til morgenmad bruger jeg skyr, mandler, chiafrø og peanutbutter, men så rækker fantasien heller ikke ret meget længere. Selvfølgelig er jeg bekendt med mange af de vegetabilske proteinkilder så som bønner, linser, kikærter og æg. Jeg har fx en. linsesuppe og hummus på bloggen.
Ikke desto mindre fik vanløse blues, via instagram, inspireret mig til at lave falafler. De blev intet mindre end fantastiske!


Falafler:
(ca. 15 stk)

250 g kikæter
1 bundt persille
1 løg
5 fed hvidløg
1 chili (uden kerner)
en smule citronsaft
2 tsk spidskommen
3 tsk salt
1 tsk bagepulver
1 spsk loppefrøskaller

Kikærterne sættes i blød natten over eller om morgenen. Herefter smides de i en foodprocessor med resten af ingredienserne. Når det hele er kørt til en grovkornet masse formes små kugler og ligges på en bageplade. pensel herefter falaflerne med olie eller brug en oliespray hvis du har dette. Falaflerne bages ved 200grader i ca 25 minutter.

Det kan være en rigtig god idé at spare på kødet.
De alternative proteinkilder er ofte billigere,
bedre for miljøet og for mange mennesker lettere at fordøje.
Anyways, om du er miljøaktivist, vegetar eller
bare fløjtende ligeglad med det hele er de virkelig værd at lave.

God fornøjelse med madlavningen...

1 kommentar:

  1. Kan man fryse dem og i så fald, skal de så bare i mikrobølgeovnen, når man skal bruge dem igen?

    SvarSlet