torsdag den 26. februar 2015

Klassisk chokoladekage - næsten da...

Chokolade, kakao og kage. Det er opskriften på lykke!
Der er ikke meget galt når man er en chokoladegris som mig. 

Jeg har kastet mig ud i at bage med sorte bønner. Måske er jeg lidt last mover i madblog verdenen, men nu er der en mega lækker opskrift. Jeg startede med at lave nogle cookies på sorte bønner, for nogle uger siden. De var fine, men ikke gode nok. Så i dag lavede jeg et andet forsøg gjorde det i en bønne brownie i stedet - den er en vinder!



Chokoladekage:
4-6 personer

50g grofthakkede hasselnødder
2 æg
1 dåse (240g) sorte bønner
1 tsk vanillepulver
100g sukrin (eller anden sødning)
1 tsk bagepulver
50g kakaopulver
50g mandelmel
60-70g mørk chokolade (jeg brugte 72%)

Kom bønnerne i en gryde og kog dem i 10 minutter. Imens kommes alle ingredienserne undtagen hasselnødder og chokolade i en skål. Når bønnerne er færdigkogte skylles de med koldt vand og kommes i skålen. Blend det sammen til en ensartet masse. Herefter hakkes hasselnødder og chokolade groft og vendes i dejen med en dejskraber. Kom dejen i en lille form og bag i en forvarmet ovn ved 200grader i ca. 30 minutter (alt efter tykkelse).
Tip: Skift hasselnødderne ud med valnødder eller undlad nødder. Lav evt en topping af kakao og avocado eller kakao og banan.

Kcal: 1500 (kulhydrat: 101g, Protein: 77g, Fedt: 87g)



Server den gerne med frisk frugt, skyr med vanillepulver
eller vanilleis.
Jeg lover dig at ingen vil kunne smage at det er en såkaldt
"sundhedskage" uden mel og sukker!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar