fredag den 17. april 2015

Mandel-chokolade småkager...

Weekend!
Så skønt. Fredag eftermiddag blev brugt med bagning. 
 
Jeg har længe tænkt på at lave en marcipansmåkage med noget chokolade til. Da jeg kom ud i køkkenet havde jeg ikke noget mandelmel, som jeg ellers tænkte var den nemmeste vej til den hjemmelavede marcipan. Så gav min ellers trofaste minihakker op og så måtte mandlerne op i den store foodprocessor. De kan dog ikke hakke det så fint, så det blev ikke til fin marcipan, men derimod grove mandelsmåkager. Og de blev endnu mere fantastiske end forventet!



Mandel-chokolade småkager:
9 stk

250g mandler
1 æggehvide
1 spsk sukrin (sukker eller anden sødning kan også bruges)

75g 70% chokolade
125 ml fløde (en halv af en kvart hehe)
1 appelsin

Hak mandlerne og bland med æggehvide og sukrin. "ælt" det sammen. Rul det til små kugler og kom det på en bageplade med bagepapir. Herefter lægges et stykke bagepapir oven på og kuglerne mases flade. Så flade som overhovedet muligt. Småkagerne bages ved 160 grader i 10 minutter.

Mens småkagerne bager, laver du kakaocremen. Kom fløden op i en gryde. fløden skal varmes op, men må ikke koge. Kom herefter chokoladen i og rør det ud i. Når det er rørt helt ud presses saften fra en appelsin ned i chokoladecremen og røres ud i. Kom cremen på køl.

Når småkagerne er afkølede og chokoladecremen har sat sig (ca. 1 time i køleskabet), kommes cremen på en småkage og der kommes endnu en oven på. Pynt med chokolade.

Tip: Der er chokoladecreme til over og det smager formidabelt til banan. 



Ingen kommentarer:

Send en kommentar